Sunday, August 24, 2003

terasa...

entah kenapa ye. pagi-pagi tadi, ada satu perasaan bermain di jiwa. rasa... sayang....sayang pada siapa ye?Kawan pun terpikir, takpe ke rasa sayang ni? Boleh ke? Tak salah? Is it normal? Tak berdosa ke? Kawan rasa, rasa sayang ni normal feelings. Sayang pada harta, sayang pada kawan-kawan, sayang pada mak bapak, sayang pada isteri etc etc.

Teringat satu ketika dulu, sorang sahabat ni, dia tanya kat sorang ustaz, nama ustaz ni Harun Salim Bachik (bukan nama sebenar). soklan dia "Takpe ke kalau saya rasa sayang kat tunang saya ustat?" Pastu ana tak ingat the exact words la yang ustaz tu balas tapi yang ana ingat mafhumnya "Sayang tu natural feelings...perasaan biasa. Anta jangan mengasingkan perasaan dan naluri dari hidup macam paderi-paderi kristian (sebab tu paderi kristian tak kawin, sebab kawan rasa la kawan terbaca, diorang cakap cinta, feelings tu semua dunia..yang boleh menyesatkan diorang..so pencilkan diri dari duniawi). Haa...ustat tu cakap, perasaan kita ni..takleh la kita nak tolak tepi...or cakap takleh ada perasaan etc. sebab benda tu natural. ustat cakap lagi...takpe kalau kita rasa sayang kat tunang kita..ye la..cam rasa sayang je...cam kita sayang kawan kita....sebab kita care kat dia....sebab kita nak tau dia sihat ke tak...sebab kita nak jaga dia...sebab kita berazam insyaALlah dia ni nak jadi isteri kita.....so takde masalah kalau terasa sayang pada seseorang. cuma sayang tu maybe jangan lebih-lebih kot...especially sayang tunang tu....jangan dok berangan, mengelamun sampai pikir yang bukan-bukan. tapi bagi kawan....kalau tiba2 terasa sayang lak kat tunang tu....normal la tu kot. ^_^.

pastu terpikir lagi, rasa sayang ni (mcm lagu rasa sayang budak2 pulak), adakah boleh diluahkan atau digambarkan atau dipersembahkan? atau sayang tu hanya boleh disimpan di dalam hati, kira syok sendiri la. Kawan rasa, ada yang boleh diluahkan, tapi ada yang hanya patut disimpan saja dalam hati..menunggu masa untuk diluahkan. ewah. hehehe. contohnya sayang kat mak....kalau kita peluk mak selalu, mesti mak suka. tapi sayang yang cam sayang tunang tadi.....syok sendiri dah laaaa. jangan lebih-lebih. lebih-lebih yang tak boleh tu. kalau terdetik takpe kot.

just my two cents - tetiba nak lontarkan pulak rasa ni utk perbincangan

ALlahu a'lam

Kata kawan....dulu ada orang cakap, kalau kawan tulis blog, mesti banyak jiwang. ehem....tak banyak jiwang pun.....baru skit-skit je ni. dulu-dulu mana ada jiwang...cuba tengok kat archive tu. tapi....kadang-kadang (especially lately) terjiwang jugak skit-skit. nak buat camne...Kawan pun manusia biasa...ada hati dan perasaan ^_^ tapi...mak pesan ...skit skit je tauuu..jangan banyak-banyak...hehehe

No comments: