Sunday, June 22, 2003

Hadith pilihan

ORANG YANG MUFLIS DI AKHIRAT

"Dari Abu Hurairah radhiyallahu 'anhu bahawa Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam bertanya : Tahukah kamu semua siapakah orang yang muflis itu ? Maka mereka ( para sahabat ) menjawab : orang yang muflis di antara kita adalah orang yang tidak mempunyai wang dan harta. Maka Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam menerangkan : orang yang muflis dari ummatku adalah orang yang datang pada hari kiamat dengan (pahala) solat, puasa dan zakatnya, namun dia datang dan (dahulu di dunianya) dia telah mencela akan si polan, menuduh (berzina) akan si polan, memakan harta si polan, menumpahkan darah si polan dan telah memukul orang lain ( dengan tiada hak ), maka diberikan pada si polan tersebut kebaikan orang yang membawa banyak pahala ini, dan si polan yang lain diberikan sedemikian juga, maka apabila kebaikannya sudah habis sebelum dia melangsaikan segala dosanya ( kepada orang lain ), maka kesalahan si polan yang dizalimi di dunia itu dibebankan kepadanya, kemudian dia dilemparkan ke api neraka. HR. Muslim.

PENGAJARAN HADITH

Di dunia ini, mungkin banyak orang-orang yang berasa kuat dapat membebaskan diri mereka dari hukuman akibat perbuatan zalim mereka terhadap orang lain, sama ada berupa hutang, membunuh tanpa alasan yang dibenarkan oleh Allah, mencaci maki orang lain dan sebagainya, namun tidak demikian dengan hukum dan keadilan yang Allah tegakkan di hari kiamat kelak. Pada saat itu tidak seorang pun yang dapat membebaskan diri dari kesalahannya di dunia yang dia tak pernah bertaubat dan menyesalinya. Orang yang mereka zalimi datang di hadapan Allah mengadukan kezaliman orang tersebut sambil berkata : Wahai Tuhanku, tanyakan kepada orang ini ( yang telah membunuhku ) kenapa dia telah membunuhku di dunia ? dan sebagainya, sehingga Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam berwasiat kepada ummatnya dengan sabdanya : Barangsiapa di sisinya ada perbuatan zalim terhadap saudaranya, maka hendaklah ia minta dihalalkan ( maafkan ) sekarang sebelum datang hari yang tidak bernilai pada saat itu emas atau perak. Sebelum diambil darinya kebaikannya untuk membayar kezalimannya terhadap saudaranya, dan jika dia tidak mempunyai kebaikan, maka dibebankan kepadanya keburukan saudaranya itu kepadanya. HR.Bukhari.

Oleh itu, segeralah kita membebaskan diri kita dari menzalimi orang lain, penuhilah hak mereka yang mempunyai haknya, dan jangan menunggu hari esok kerana tidak seorang pun yang mengetahui akan hidup dan matinya pada hari yang bakal datang.

Kata kawan... kawan nak mintak maap la ye pada siapa2 yang ada kawan terambil hak ke, terzalim ke, teraniaya ke, termenyinggung perasaan ke, harap maafkan la ye. Kawan tak nak jadi muflis nanti kat akhirat. Kalau ada terhutang boleh le claim kat kawan. Kawan cuba nak bayarkan jugak ye. Kata budak-budak remaja...kosong kosong kay? ^_^

No comments: