Sunday, October 05, 2003

Tazkiratul maut

Semalam, another person dearest to me passed away, pulang ke rahmatuLlah, menuju ke negeri abadi. Semoga ALlah menempatkan rohnya bersama para syuhada' dan solihin dan bersama mereka yang dikurniakan nikmat syurga dari ALlah. Ameen ya Rabbal 'Aalameen.

Kalau nak membicarakan bab peringatan2 kematian ni, agaknya kawan ni orang yang paling hampeh sekali kalau tak nak beringat pasal kematian, sebab almost every year, ada je someone dearest to me yang passed away. Form 2-pak sedara belah mak, form 3-atuk belah ayah, form 4-nenek sedara, form 5-nenek belah ayah, first year a level-nenek sedara, second year a level-nenek belah mak, first year-exclassmate/partner beregu badminton wakil sekolah, second year-nenek sedara, fourth year-sepupu & pak sedara belah ayah, taun ni, dia pulak.

hmm....dia dapat penyakit sebulan yang lalu. Bila nak meninggal tu, suami dia ada sebelah. Dikhabarkan, mata dia selalu sangat pandang ke atas, seolah2 nampak pengunjung2 yang datang ketika maut mulai hampir. Kemudian bila dah dekat tu, dia melambai2 tangan. Dia kata "Orang tu ajak saya balik, orang tu suruh saya salin baju baru" Kemudian alhamdulillah, segala lafaz La Ilaaha IllaLlah dapat dilafazkan dengan sempurna dan dengan keinginan dirinya sendiri, suami dia pun tak susah2 nak ajarkan...dan dia pergi dengan penuh ketenangan.

Kita tak tau apa amalan dia kan? dan kita tak boleh judge apa kesudahan dia...tapi kita memandang pada yang zahir....apa yang ALlah tunjukkan di saat2 akhir kehidupan dia. Dia memang rapat dengan kawan, dan yang kawan respek dia ni is dia selalu melazimkan membaca al-Quran, in fact dia selalu ajar kawan baca dgn bacaan yang betul & dgn lagu2 sekali, cam musabaqah tu. Mungkin dgn lidah yang basah dgn KalamuLlah itu, ALlah kurniakan dia kemudahan di akhir kehidupan dia.

Ujian kehidupan dia dah sudah, masa dia utk mengabdikan diri pada ALlah kat dunia ni dah tamat, dia dah menuju ke negeri abadi, tempat yang takleh patah balik, selesailah sudah tanggungjawab dia kat dunia ni

KITA MACAM MANA?
BILA PULAK MASA KITA YE?
DAH SELESAI KE SEMUA TANGGUNGJAWAB?

DAH READY KE?

No comments: