Tuesday, August 16, 2005

Sejauh manakah Islam kita

Mungkin ramai yang dah tau tapi mungkin ada yang belum tau. Gambar-gambar Aleya (bekas pengacara Malaysian Idol) dan kekasihnya(khabarnya) tersebar dengan meluas sekarang ini. Yang kecohnya ialah cara mereka bergambar - berpeluk, bercium - yang kalau bukan superimpose, memang tidak berakhlak sebagai dua orang pemuda pemudi Islam. Kawan pun secara tak sengaja terberkunjung ke blog seseorang yang memaparkan gambar-gambar tersebut. Kawan berharap gambar-gambarnya superimpose, tapi jawapan yang diterima dari ibu kepada Aleya iaitu Fatimah Abu Bakar atau dikenali dengan nama cikgu Fatimah dari Akademi Fantasia, amat menyedihkan kawan. Ini dipetik dari website Bintang Popular Berita Harian

-------------------

SEMINGGU sebelum Konsert Akhir, Akademi Fantasia 3 (AF3), kebanyakan wartawan hiburan menerima kiriman e-mel berupa beberapa keping gambar aksi mesra yang membabitkan pelakon dan bekas pengacara Malaysia Idol (MI), Sharifah Aleya bersama teman lelakinya, Ashraf, pemain gitar bass kumpulan Indrani.

Aleya juga adalah anak gadis guru bahasa Inggeris AF3, Fatimah Abu Bakar.

Justeru, kesempatan menemui Kak Fati (Fatimah Abu Bakar) sebaik saja selesai konsert final AF3 minggu lalu, Zubir terus mendapatkan penjelasannya berhubung penyebaran gambar berkenaan “Aksi-aksi mesra yang Zubir lihat dalam e-mel tu, bagi Kak Fati perkara remeh... Kalau kita peluk dengan niat sebagai kawan, mak dengan anak, inilah yang Kak Fati namakan sebagai budaya kasih sayang. Bagi Kak Fati, mereka yang menyebarkan gambar itu, nakal.

“Sebenarnya gambar itu diambil dari laman web friendster yang juga gambar peribadi mereka. Gambar itu kalau diambil dan disiarkan dalam konteks yang jahat, akan jadi jahat. Terpulang kepada niat, baik jadi baik. Kak Fati tahu dengan siapa anak-anak Kak Fati berkawan. Apa saja yang mereka lakukan, semua Kak Fati tahu.

“Kak Fati dah anggap Ashraf macam anak sendiri. Cuma Kak Fati kesian dengan orang yang buat perkara ini (menyebarkan gambar) kerana mereka tak ada otak!

“Sehingga hari ini antara Leya (Aleya) dan Ashraf sekadar kawan saja. Sebagai ibu, Kak Fati sentiasa mendoakan yang terbaik untuk anak-anak. Namun, Kak Fati selalu ingatkan anak-anak, dalam pergaulan perlu ada batasan,” katanya.

Justeru, Zubir harap orang di luar sana berpuas hati dengan penjelasan Fatimah. Kalau tak puas hati juga, Zubir tak mampu berkata apa-apa sebab ibu Leya sendiri yang memberi kenyataannya

----------------

Beberapa point kawan nak ulas

1) Untuk Zubir, kawan rasa janganlah diharap orang di luar sini akan berpuas hati dengan jawapan cikgu Fatimah. "Berpeluk dengan niat sebagai kawan"? Lelaki perempuan yang bukan mahram berpeluk, perlukah diharuskan kerana niatnya sebagai kawan? Bercium pulak tu. Setau kawan ALlah sebut dalam Quran surah al-Isra' ayat 32:

Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan).

Antara perbuatan yang menghampiri zina - berpeluk bercium sesama bukan mahram.

Imam al-Qurtubi mengatakan: Ulama' telah mengatakan bahawa maksud ayat 'janganlah kamu menghampiri zina' adalah lebih tegas dan jelas dari 'janganlah kamu melakukan zina' kerana maksudnya, menghampiri ke arah zina pun dilarang apatah lagi melakukannya. Ini termasuklah melakukan sebarang perlakuan yang boleh menghampiri kepada zina atau mendorong kepada melakukan zina itu sendiri, contohnya lelaki perempuan berdua-duaan di tempat tertutup, bersentuh-sentuhan, pergi ke tempat-tempat maksiat, lelaki berbual-bual dengan gaya dan cara yang dilarang terhadap perempuan yang bukan mahramnya, berfantasi atau merancang untuk melakukan perbuatan yang tidak bermoral dan sebagainya

2) Dahulunya, apabila JAWI menggempur the Zouk untuk membanteras perilaku muslim Malaysia yang tak bermoral ni, ramai ibu bapa yang melenting. Kononnya JAWI tak ada hak untuk menentukan moral anak-anak mereka. Perihal pendidikan moral, akhlak dan tatasusila anak-anak mereka, biar mereka (ibu bapa) yang mengajar, bukan JAWI. Kalau inilah contohnya mengajar moral, alamatnya lingkup moral budak-budak melayu, langsung tak berakhlak dengan akhlak Islam. Sepatutnya perilaku anak-anak yang melanggar akhlak sebagai seorang muslim hendaklah ditegur, bukannya dibenarkan dan direlakan begitu sahaja. Nanti ada yang naik kepala, orang lain tegur dah buat tak layan. Mana taknye, mesti ada yang memberi alasan ala Jeslina hashim, "Mak bapak kitorang pun tak larang, apahal pulak orang lain nak sibuk-sibuk larang". Astaghfirullah. Semoga ALlah mengampunkan dosa kita semua dan menunjukkan kita ke jalan yang benar

3) Serentak dengan situasi ini, mungkin sepatutnya terdetik dalam hati kita, sejauh manakah Islamnya umat Islam di Malaysia? Dan sejauh manakah keberkesanan dakwah yang kita jalankan selama ini? Patut kita buat post mortem skit, check balik apa yang dah kita lakukan untuk menyedarkan umat Islam di Malaysia ini. Mungkinkah Islamnya kita hanya setakat tau mengucap, sembahyang (yg mungkin ada kalanya tertinggal tinggal), puasa, pegi umrah, kawin cara islam, bersunat, doa selamat, tahlilan, yasinan, selamatan, kenduri arwah? Kalau inilah sahaja yang dinamakan Islam padahal isi dan core Islam itu sendiri tidak dihayati dan diamalkan, nampak gayanya gerak gempur dakwah perlu diusahakan lagi. Islamnya kita perlulah dari akar umbinya, dari isinya, bukan setakat kulitnya sahaja tapi isinya kosong tanpa sebarang erti. Kita patut kembali kepada kesedaran Aqidah yang suci, mengenal ALlah, Rasul dan Islam agar isi dan ruh Islam itu hidup dan menjalar dalam tubuh badan kita, dan insyaALlah bertitik tolak dari aqidah yang sejati, ibadah dan muamalah kita lebih jelas mengikut syariat yang telah ditetapkan oleh ALlah, tanpa perlu kita tertanya-tanya bagaimanakah perlu kita beriltizam dengan amal islami, yang mana halal dan yang mana haram.

No comments: