Monday, April 20, 2009

Buat Duit Dengan Adsense

Alhamdulillah dah lebih setahun kawan terlibat dengan perniagaan adsense ni, nampaknya promising juga result dia. Itupun kawan tak buat betul-betul. Buat betul-betul tu maksudnya menggunakan segala teknik dan kerja berat yang diperlukan untuk memastikan income dari adsense ni mencapai ribu-ribu USD sebulan.

Orang selalu tanya betul ke Adsense ni boleh buat duit. Jawapan kawan: Daun serai daun gaharu, belum terai belum tau. Try la dulu, insyaAllah ada hasilnya asalkan kita rajin buat kerja. Mana ada duit free bro! Nak masuk syurga, ada syarat-syaratnya. Nak jadi kaya pun ada syarat-syaratnya. Duduk terkangkang je layan Astro memang la tak dapat

Kalau yang dah start adsense tapi tak dapat hasil yang menyedapkan, ni yang kawan nak share pengalaman kawan kat sini. Mengikut pengalaman kawan, satu benda yang paling penting selain dari pengubahsuaian yang kita buat kat blog kita, the most important thing is to get BACKLINKS

Apa itu backlinks?

Backlinks ni merujuk pada segala pautan yang menuju ke blog kita. Contohnya kata la utusan.com.my letak kat tepi website dia 'Sila la melawat ke blog abuhandzalah kalau nak tau cara buat duit dengan adsense'. Maka disebabkan dia letak link ke blog abuhandzalah, blog abuhandzalah pun dapat satu backlink. Ada paham? Begitu jugak kalau blog saifulislam.com tulis kat tepi blog tu 'Pelajari tips buat duit dengan adsense di blog abuhandzalah', maka dapat la kawan satu lagi backlink disebabkan ada link dari saifulislam.com ke sini.

Kenapa backlinks itu penting?

Backlinks boleh menjadi kayu ukur tentang betapa 'relevant'nya blog atau website kita. Google mesti la ada satu algorithm macam mana dia nak tentukan website apa yang patut keluar sekiranya kita search 'Buat duit dengan adsense'. Jadi salah satu caranya ialah dengan melihat pada backlinks yg terdapat pada satu-satu website tu. Kata la blog abuhandzalah ni, ramai orang linkkan ke sini dengan kata kunci 'buat duit dengan adsense' (macam contoh di atas). Maka google boleh nampak yang blog abuhandzalah ni memang nampaknya sangat berkait rapat dengan topik 'buat duit dengan adsense'. Mana taknya, utusan pun promote, saifulislam pun promote, dah tentu blog abuhandzalah ni memang sah citer pasal buat duit dengan adsense.

Lalu apabila anda search di Google, mungkin blog abuhandzalah yang teratas sekali dalam search result, disebabkan banyaknya backlinks yang menyebut 'buat duit dengan adsense' yang menuju ke blog abuhandzalah.

Peringatan: Kuantiti bukanlah penentu segalanya. contohnya katalah backlinks anda ada 10,000 tapi semuanya dari website2 yang tidak berkaitan dengan blog anda, ataupun website yang takde authority (akan diceritakan lenkali), ataupun backlinks tu datang dari blog yang mempunyai pagerank 0 (kosong), maka 10,000 backlinks pun belum tentu dapat mengalahkan blog yang backlinks nya ada 400 je katakan.

Jadi pastikan anda dapatkan backlinks dari website yang power2, yang pagerank nya tinggi (2 ke atas), baru la berbaloi. InsyaAllah cepat je blog anda naik ranking. Dan bila blog anda keluar di page nombor 1 dalam Google punya search result, ramai la orang yg bertandang ke blog anda. Makin ramai datang, makin tinggilah kebarangkalian pengunjung tersebut klik ads anda

No comments: