Friday, February 06, 2009

Perak - Demo Kasi bukan Demokrasi

Bila kawan tengok keadaan di Perak, teringat waktu Guru Utama Silat Cekak Hanafi, abang Md Radzi Hanafi dilucutkan jawatan atas tuduhan mencabul kehormatan dan digantikan oleh Guru Utama yang baru, walaupun di pihak yang menyokong abg Mat mengatakan perlantikan baru tersebut tidak sah kerana pelbagai sebab yang kawan pun dah lupa. Walaupun begitu, di mata umum, guru utama yang barulah memang guru utama yang sah, namun di mata mereka yang yakin dengan kredibiliti abg Mat, abg Mat masih lagi guru utama.

Di Perak pun begitu sekarang. Di mata kebanyakan rakyat Malaysia, Dato Dr Zambry ialah MB perak yang baru. Namun di mata penyokong Pakatan Rakyat Dato Seri Nizar masih lagi MB kerana perlantikan MB yg baru dibuat secara tidak sah. Anda di pihak yang mana? Siapa yang sah agaknya? Siapa yang ada kuasa mengesahkan? Kuasa pengesahan siapa yang anda mau pakai?

Kawan sebenarnya tak puas hati dengan cara BN dapat kembali Perak. Lompat parti boleh dapat majoriti lalu dapat mandat untuk bentuk kerajaan? Apa ni? Apa gunanya kita beratur untuk mengundi setiap 5 tahun sekali? Apa gunanya mengundi di pilihanraya jika kesudahannya parti yang sudah mendapat majoriti tiba-tiba tidak boleh memerintah akibat hilang majoriti dek kerana lompat parti. Jika begini tak payah pilihanrayalah. Biar satu-satu negeri itu, PM lantik 50% adun BN, 50% adun pakatan rakyat. atau jika mahu beri peluang pada calon bebas, buatlah 33% BN 33% PR 33% Bebas. Kemudian lobi dan lobilah sepuas hati sehingga ada calon yang lompat melompat parti dan akhirnya dapat majoriti lalu boleh bentuk kerajaan. Kalau takde yang lompat parti dalam tempoh 10 hari, maka kena buat kerajaan campuran

Kalau tidak, berikan alternatif lain pada kawan. Kawan dah tak idea lain. Mana taknya, apa yang berlaku di perak seolah-olah tidak memberi peluang pada rakyat memilih. Apabila lompat parti diamalkan, apa ertinya undi rakyat selama ini? macam sampah! Kawan memang tak gemar dengan idea lompat parti sejak dari dulu sampai zaman DSAI ajak MP BN lompat ke PR dan akhirnya (benarkah ini akhirnya) sampailah apa yang terjadi di Perak. Lain yang rakyat undi, lain pulak jadinya. Rakyat majoritinya mengundi PR pada PRU12, tapi tak sampai setahun BN yang dapat dek kerana lompat parti. Dan malangnya, apabila ada yang melompat parti, rakyat tidak diberi peluang sekali lagi untuk 'mengizinkan' perkara itu berlaku. maknanya mungkin rakyat tidak mahu adun PKR itu lompat ke BN atau ke Bebas, tapi tiada siapa yang mahu dengar suara rakyat itu. Ianya dibenarkan, tak tahulah dibenarkan oleh perlembagaan atau dibenarkan oleh Sultan atau dibenarkan oleh PM atau siapa.

Mungkin rakyat masih lagi mahu PR memerintah di perak, maka cara untuk mengetahuinya ialah dengan mengadakan pilihanraya. tak kisah lah pilihanraya kecil di DUN terbabit, atau pilihanraya seluruh negeri Perak. Untuk apa? Untuk kita tahu, adakah perbuatan ADUN lompat ini direstui oleh rakyat Perak. Kenapa mesti mahu tahu? Kerana rakyat sudah berpenat lelah berkempen dan mengundi untuk calon pilihan mereka. Rakyat sudah memilih pemimpin mereka secara majoriti, maka menjadi hak rakyat untuk menentukan apa yang patut dilakukan apabila ada ADUN yang lompat parti. Mungkin ramai yang mahu, mungkin ramai yang tak mahu. Kita tak tahu. Bagaimana mahu tau? Pilihanraya lah!

Malang sekali, itu tidak berlaku. Suara rakyat, suara keramat. Namun jika yang memegang kuasa tidak memberi peluang kepada rakyat untuk memperdengarkan suara mereka, tinggallah suara itu di masjid-masjid, di kedai-kedai kopi atau di dalam rumah di depan komputer sahaja. Keramatnya tinggal macam keramat di busut-busut dan kubur-kubur ala khurafat orang dulu kala. Macam power tapi sebenarnya takde power.

Itulah realitinya di Malaysia kini. Sedih kawan melihatnya. Bagi kawan, kalau BN nak berkuasa, tak payahlah guna cara lompat parti. Begitu juga PR, kawan tak setuju PR dapat kuasa cara lompat parti, tak kisahlah di peringkat negeri atau persekutuan. Tak gentlemanlah cara ini. Itu ibarat bermain tanpa peraturan. Apa itu sistem demokrasi kalau begini permainannya. Kalau begini tak perlulah kita jaja ke sana kemari yang kita amalkan demokrasi. Kawan belajar juga prinsip-prinsip demokrasi, dan ini sudah tentu bukan prinsipnya. Kawan tak tahu apa namanya.

Demo Kasi kot! Demo kasi ADUN lompat, kawe tak buleh nak kata tidak. Demo kasi BN perintah melalui lompat parti, kawe nak engkar nanti dikata menderhaka. Demo kasi MB baru naik, kawe tak suka pun demo buat jugak. Semua ikut apa yang demo kasi ajelah.

Jangan prinsip Demo Kasi ala Perak ni tersebar di negeri-negeri lain di bawah naungan PR sudah la. nak muntah kawan tengok, macam penakut pun ada, macam tak gentleman pun ada. Menang pertandingan yang tak ada pengadil dan tak ada pemain lawan. Memanglah menang!

2 comments:

Anonymous said...

Salam wrt.

itulah hakikatnya apabila mahu mendapatkan sistem pemerintahan dan kuasa menggunakan sistem yang tidak syari' di kala kita masih belum mampu. Jelas menjadi contoh dan pengajaran buat kita. Kita perlu bersedia dan menguatkan saff kita sebelum berani untuk terus ke depan.

Lihatlah kejadian di perak ini dari sudut pandangan postif.
1. Allah telah menapis orang dari saff pejuang. Diperlihatkan siapa yang benar2 jujur dan ikhlas.
2. Allah mahu memberikan lebih masa kepada kita untuk memperkuatkan saff dengan lebih proaktif (ada lebih masa untuk tumpu)
3. Selama lebih kurang 11 bulan memerintah- sebagai latihan dan pendedahan.

Allahu'alam.

Bekas ana usrah di soton. =)

p/s: ayuh giatkan usaha kita!

superuser said...

wslm wrt

banyak pengajarannya, tak terlarat nak tulis di sini

sistem yg tidak syar'ie tu yg mana satu ye? pilihanraya? lompat parti? demokrasi? bergabung dalam pakatan rakyat? banyak jugak listnya

apa pun semoga kejadian ini memberi pengajaran yang bermakna untuk pejuang-pejuang Islam sama ada bergerak di landasan politik atau tidak. Ujiannya sentiasa ada, fitnahnya juga sentiasa ada.

Bak kata sepotong hadith, kita ini dinilai berdasarkan dengan siapa kita berkawan, kalau berkawan dengan penjual minyak wangi, dapatlah wanginya, kalau berkawan dengan penempa besi, dapatlah hangit apinya (au kama qaal). Maka beringatlah, takut2 bukan setakat dapat hangit api, badan pula yang terbakar dek kerana terlalu dekat dengan api si penempa besi.

dari segi refleksi dalaman, setuju dengan pandangan yang diberikan. Allah mungkin mahu memberikan wake up call - tumpu pada dakwah dan islah (dalam diri dan juga pada masyarakat), jangan terlalu terikut-ikut dengan rentak politik yang dimainkan oleh individu-individu tertentu hingga kadang-kadang kita terlupa apa tugas kita sebagai pemegang amanah.

Ayuh mari kita berganding bahu, yang rosak kita sama-sama baikkan, yang salah kita sama-sama betulkan. Tugasnya masih banyak dan jalannya pun masih panjang