Saturday, December 31, 2005

Kelebihan 10 hari pertama Zulhijjah

Assalamualaikum warahmatullah

Artikel ni kawan translate ke bahasa melayu dengan beberapa tambahan. Artikel asal bertajuk Fadhlun 'Ashara Zilhijjah (Fadhilat 10 hari dalam Zulhijjah) tulisan Sheikh Muhammad Salih al-Munajjid, anak murid Sheikh Abdul Aziz bin Abdullah bin Baz dan Sheikh Muhammad bin Salih al-Uthaimeen.

KELEBIHAN 10 HARI PERTAMA ZULHIJJAH

Dari Ibnu Abbas r.a, bahawa Rasulullah s.a.w bersabda

"Tidak ada hari di mana amalannya lebih dicintai oleh ALlah melainkan pada 10 hari ini." Sahabat bertanya, "walaupun berjihad kerana ALlah?" Baginda menjawab, "Walaupun berjihad di jalan ALlah, kecuali bagi seorang lelaki yang keluar untuk berperang dan menyerahkan seluruh dirinya dan harta bendanya untuk tujuan jihad, dan dia pulang tanpa semua itu" (Hadith riwayat Bukhari 2/457)

Dari Ibnu Abbas r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda

"Tidak ada amalan yang lebih berharga di sisi ALlah, lebih besar ganjarannya dari amalan yang dilakukan pada 10 hari korban. " Baginda ditanya, "Walaupun jihad di jalan ALlah?". Baginda menjawab, "Walaupun jihad di jalan ALlah , melainkan seorang lelaki yang keluar untuk berperang dan menyerahkan seluruh dirinya dan harta bendanya untuk tujuan jihad, dan dia pulang tanpa semua itu" (Hadith riwayat ad-Daarimi, 1/357; Sanadnya dinyatakan Hasan di dalam al-Irwaa' 3/398)


Hadith-hadith di atas menunjukkan bahawa 10 HARI ini adalah lebih baik dari hari-hari yang lain, walaupun 10 HARI terakhir dalam bulan Ramadhan. Tetapi 10 MALAM terakhir dalam bulan Ramadhan adalah lebih baik kerana mengandungi Lailatul Qadr yang lebih baik dari seribu bulan. Maka hadith-hadith ini semuanya konsisten maksudnya (rujuk Tafsir Ibn Kathir, 5/142)

Kelebihan 10 hari ini boleh diasaskan dari pelbagai sudut:

ALlah bersumpah dengan 10 hari ini, menunjukkan kepentingannya dan kelebihannya. ALlah berfirman:

[1] Demi waktu fajar;
[2] Dan malam yang sepuluh (yang mempunyai kelebihan di sisi Allah)

(Surah al-Fajr ayat 1-2)


Ibn Abbas, Ibn al-Zubayr, Mujaahid dan lainnya menyatakan bahawa ini merujuk pada 10 hari terawal dalam bulan Zulhijjah. Ibn Kathir mengatakan, "Pendapat inilah yang benar." (Tafsir Ibn Kathir 8/413)

(Untuk pengetahuan semua, dari kalangan sahabat, Ibn Abbas adalah antara ahli tafsir yang terbaik dan di'recognize' oleh Rasulullah akan kehebatannya dalam bidang tafsir. Dari kalangan tabi'ien (golongan yang tak bertemu Rasulullah tapi bertemu dengan para Sahabat), Mujaahid adalah antara ahli tafsir terbaik. Maka in general, kalau tafsir ayat tu dari Ibn Abbas dan Mujaahid, memang antara tafsir terbaik utk kita guna pakai - pent.)

Rasulullah turut mengakui bahawa ini adalah hari terbaik di dalam dunia ini, seperti mana yang telah dinyatakan sebelum ini daripada hadith-hadith sahih

Rasulullah juga menggalakkan ummatnya agar melakukan amalan kebajikan kerana kelebihan musim haji ini pada manusia seluruh dunia, dan kerana kelebihan Ka'abatullahil Haram itu sendiri yang menjadi kunjungan jemaah haji

Rasulullah menyuruh kita supaya membaca berbanyak-banyak tasbih, tahmid dan takbir sepanjang hari-hari ini. Abdullah bin Umar meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:

“Tidak ada hari yang lebih besar di sisi ALlah di mana amalan-amalan pada hari tersebut lebih dicintai oleh ALlah melainkan 10 hari ini, maka pada waktu-waktu ini, bacalah tahlil (Laa ilaaha Ill-ALlah), takbir dan tahmid." (Diriwayatkan oleh Ahmad, 7/224; Ahmad Shaakir menyatakan bahawa ianya Sahih)

10 hari ini termasuklah Hari Arafah di mana ALlah telah menyempurnakan agama-Nya. Berpuasa pada hari ini akan menghapuskan dosa selama 2 tahun. 10 hari ini juga termasuk Hari Nahar (Hari korban), hari terbaik sepanjang tahun dan hari terbaik dalam Ibadah Haji, yang terkandung di dalamnya ibadah-ibadah yang tidak terdapat pada hari-hari lain.

1 comment:

Anonymous said...

test