Thursday, March 31, 2005

Betul ke?

Dipaparkan dalam Harian Metro 1/4/2005 :

KUALA LUMPUR: Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat meminta pengajaran mata pelajaran pendidikan seksualiti di sekolah dipercepatkan bagi memberi maklumat kepada pelajar dan mengelak mereka terjebak dalam gejala sosial.

Bagi membantu usaha berkenaan, kementerian itu menyediakan draf Garis Panduan Pendidikan Seksualiti Kebangsaan bagi menangani salah laku dan jenayah seksual yang membimbangkan di kalangan remaja.

Menterinya, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, berkata draf berkenaan dihasilkan sebagai keprihatinan kementerian berkaitan isu sosial seperti rogol, sumbang mahram, penderaan seksual dan hubungan seks bebas.

Beliau berkata, pelaksanaan pendidikan itu perlu disegerakan supaya remaja dapat dibimbing secara terancang dan sempurna, seterusnya membantu mereka lebih memahami isu berkaitan seksualiti.

“Pengetahuan ini menjadi benteng kepada mereka jangan terbabit dalam kegiatan tidak bermoral,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas merasmikan Forum Konsultatif Garis Panduan Pendidikan Seksualiti Kebangsaan anjuran beberapa agensi kerajaan dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO), di sini, semalam.

Forum itu yang disertai 400 wakil agensi kerajaan, swasta, NGO, ahli akademik dan politik bertujuan mendapatkan pandangan pelbagai pihak mencari pendekatan terbaik melaksanakan pendidikan seksualiti.

Shahrizat berkata, draf berkenaan perlu dapat maklum balas sebanyak mungkin daripada orang ramai dan pakar pelbagai bidang supaya pendidikan itu dapat dilaksanakan secara berkesan.

Katanya, ia penting bagi menyalurkan maklumat sebenar memandangkan remaja kini terdedah kepada pelbagai maklumat negatif mengenai seksualiti terutama internet dan majalah lucah.

“Isu ini akan dibincangkan di peringkat kementerian dan jika isi kandungan draf dipersetujui, ia akan diserahkan kepada Kementerian Pelajaran segera untuk tindakan lanjut,” katanya.

Turut hadir, Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk G Palanivel dan Ketua Setiausaha kementerian itu, Datuk Faizah Mohd Tahir.


-----------------------------------------------

Persoalan yang berlegar2 dalam kepala kawan :

1) Kenapa kalau kita kasik pendidikan seks, budak2 takkan terlibat dengan gejala sosial?

2) Adakah gejala sosial yang berlaku sekarang akibat daripada tak tau pasal seks? Rasanya sebab terlebih tau tu yang boleh buat benda2 tak senonoh tu.

3) Kenapa diwujudkan cadangan2 yang bermacam2 nak menangani gejala sosial (cthnya satu ketika dulu nak hukum bunuh la, penjara pelik2 la, sebat pelik2 la) tapi hukum Islam yang dah ada sejak zaman Rasulullah lagi SEBOLEH-BOLEHNYA TAK NAK dipakai? Kenapa? Masih tak percaya? Kan ALlah dah janji, akan diwujudkan rasa gerun kalau kita laksanakan hukum tu. Tapi tak nak jugak dibuat tu.


Sapa dapat jawab, dia terer :D. bole la dipanggil tereris

No comments: